Retail design voor een toonaangevend Retail concept
Unieke ontwerpen
Met ruim 28 jaar ervaring mag Bleeker Concepts zich met recht specialist noemen in het ontwerpen, ontwikkelen en realiseren van aantrekkelijke en commercieel succesvolle Retail concepten. Diverse opdrachtgevers zijn meerdere keren genomineerd en bekroond met Retail- en designprijzen.
Maximaal rendement
Met de juiste uitstraling van uw winkel is een serieuze omzetstijging te realiseren, ook in deze tijd. Dit blijkt uit recente door ons ontwikkelde projecten. Hoe meer het concept op elkaar is afgestemd, hoe beter de resultaten.
Mocht u geïnteresseerd zijn maak dan vrijblijvend een afspraak en kijk naar onze aanbieding voor het maken van een 'Winkelscan' waarmee u zelf aan de slag kunt.
Alvorens te starten met ontwerpen gaan wij samen met u door het profiel van uw doelgroep, de juiste marketingmix, het gewenste imago en het beschikbare budget. Het resultaat: Retail design dat het merk van uw onderneming versterkt. De authentieke waarden van uw organisatie vormen de rode draad bij het ontwikkelen van uw concept. Daardoor vraagt ieder winkelconcept om een ander ontwerp. Naast de ontwikkeling van het winkelconcept zijn ook het assortiment en het personeel van grote invloed op het welslagen van een nieuw concept. Hoe meer alle aspecten van het totale concept op elkaar afgestemd zijn, hoe beter dit is voor het uiteindelijke succes. Als resultaat van onze samenwerking kunt u er van uitgaan dat u een aantrekkelijk en commercieel succesvol winkelconcept krijgt, waarmee u zich duidelijk onderscheidt en waar over elk detail is nagedacht.
Uitrol van een winkelconcept
Door onze expertise op het gebied van winkels begrijpen wij wat de uitgangspunten zijn voor het ontwerpen van een winkel. Ook als wij het concept niet zelf ontworpen hebben kunnen wij u helpen met een snelle uitrol van uw concept van in-meting tot implementatie en realisatie. Door een efficiënte werkwijze kunnen wij in korte tijd de voorlopige- en definitieve ontwerpfase doorlopen waardoor u snel uw concept kunt uitrollen. Indien gewenst kunnen wij tegen vaste (prijs)afspraken een uitrol voor u uitvoeren zodat u weet waar u aan toe bent.
Vergunningsaanvragen en realisatie
Wij verzorgen alle noodzakelijke vergunningaanvragen en nemen desgewenst de volledige projectrealisatie uit handen. Dit doen wij ook voor meerdere buitenlandse retailers welke gebruik maken van onze diensten, variërend van site opnamen, advies bij aan-huur-trajecten, in-meting, implementatie van concepten tot vergunningaanvragen en complete realisatie begeleiding.
Kijk voor gedetailleerde uitleg bij werkwijze.
Bricks & Clicks
Retail-land is volop in beweging waarbij integratie van fysiek- en online winkelen (Bricks & Clicks) actueler is dan ooit. Ultieme beleving en een branding waarbij alles klopt en die een sfeer weet te creëren waar een doelgroep bij wil horen, spreekt tot de verbeelding van de hedendaagse consument. Wij nemen dan ook moderne digitale technieken mee in onze ontwerpen.
Sterke Merken
Met trots kunnen wij vertellen dat wij werken voor verschillende toonaangevende merken. Zo hebben wij de conceptontwikkeling van Perry Sport, Hunkemöller, Prénatal en Camouflage gedaan en werken wij voor diverse buitenlandse merken zoals; Nike EMEA, AllSaints UK, Boots UK, American Apparel US, Le Creuset France en Tumi Inc.
Soms is de puzzel groot maar het lukt altijd om ‘m goed te leggen
De wensen van eigenaar Ruud Reijers en zijn zus Marjolein waren groot en ambitieus. De huidige traditionele zaak moest een totaal nieuw concept krijgen waarbij de huiselijke sfeer van weleer behouden zou blijven.
Naast dat de zaak aan de hoogste beveiligingseisen moest voldoen was de uitdaging vooral de sieraden en horloges goed tot z’n recht te laten komen. Rekening houdend met de nodige signing die door de verschillende hoogwaardige merken worden aangegeven.
In het ontwerp hebben we gekeken naar een verbetering van de vitrines, de zichtlijnen en de gewenste sfeer door warme natuurlijke materialen toe te passen. Ook het verlichtingsplan en de uitlichting van de producten in de vitrines heeft optimaal aandacht gekregen en is geslaagd.
Gezien de monumentale status van de twee in het verleden samengevoegde panden, waren de mogelijkheden om het gevelbeeld aan te pakken beperkt.
Ondanks de beperking van de twee ooit samengevoegde monumentale panden zijn we er toch in geslaagd een totaal nieuwe gevel te realiseren met daarin geïntegreerd een bijzondere toegangssluis voor de veiligheid van de medewerkers en aanwezig klanten.
Samen met Ruud en Marjolijn is er over elk detail in deze zaak nagedacht wat heeft geresulteerd in een bijzondere unieke maar ook succesvolle juwelierszaak waarin zij met hun team met veel plezier elke dag weer hun klanten ontvangen.
De relocatie van de Perfumes & Colors Store op Schiphol Plaza was aanleiding om het gehele winkelconcept te vernieuwen. Het openen van de gevel aan het Jan Dellaert plein, waar veel passagiers en passanten voorbijkomen, werd door Schiphol met open armen ontvangen. Het legt de relatie van het plein naar de Store en het binnen gebied van Schiphol Plaza.
Nagenoeg alle gevels aan het centrale en drukbezochte plein van Schiphol waren dichtgeplakt. Het nieuwe concept gaf de aanleiding om deze gevel open te maken en te voorzien van twee etalages. Schiphol is erg ingenomen met dit plan en verwacht dan ook gelijksoortige initiatieven van de overige retailers op Plaza.
Het logo aan Plaza zijde is uitgevoerd in doorstekende letters vanaf de achterzijde verlicht, met als resultaat een kwalitatief hoogwaardige uitstraling, passend bij het Retail concept. RGB-ledverlichting laat het logo indien gewenst van kleur veranderen bij wisseling van seizoenen of bepaalde acties.
Er is bewust gekozen voor rust en ruimte, geen overkill aan graphics en signing maar een rustig overzicht waarbij alle merken op een identieke manier in de wanden gepresenteerd worden. Hierdoor is er tevens een zeer grote flexibiliteit ontstaan, wat aantrekkelijk is als merken wijzigen binnen het assortiment of merken toegevoegd moeten worden.
De store is opgebouwd uit twee delen. Rechts; cosmetica, kassa en herenafdeling en links de meer kleurrijke afdeling met de verschillende parfums en make-up. De nuance in kleur tussen de verschillende werelden maakt dat de cosmetica hoek net iets warmer is dan de parfum- en cosmetica zijde.
De kassa-omgeving en de herenafdeling zijn uitgevoerd in een warme bruine teint om deze afdelingen echt een duidelijke eigen plek te geven en op te laten vallen. Ledverlichting aan plafond, onder wanden en meubels zorgt voor een sfeervol effect. Het gehele lichtplan is uitgevoerd in ledverlichting.
De gehele inrichting is opgebouwd uit brandwerende materialen volgens de Schiphol normen en voldoet aan de eisen van Kappé waarbij rekening wordt gehouden met de aantasting van materialen door het verstuiven van parfum. Ook de sterke mate van vervuiling vanwege de open verbinding met de NS-perrons maakt de keuze van materialen erg kritisch.
Al met al een bijzondere store met een nieuwe presentatiewijze voor Parfum en Cosmetica en een uiterst overzichtelijke, goed verlichte ruimte, waarin het prettig verblijven en shoppen is.
Otentic Perfumes is een redelijk nieuw merk in de parfum-wereld, met inmiddels twee winkels in Amsterdam en Antwerpen. Om het merk meer bekendheid te geven heeft de opdrachtgever ervoor gekozen om op Schiphol Plaza een Pop Up Store te maken.
Door de relocatie van Perfumes & Colors kwam er een mooie locatie vrij op Plaza waar de Pop Up Store van Otentic gedurende een aantal maanden haar intrek mocht nemen. Met beperkte middelen werd de bestaande winkel omgevormd naar een geheel nieuwe uitstraling passend bij de wereld van Otentic.
Centraal bij dit merk staat de kolibrie, een hele kleine vogel die met zijn smalle snavel de beste nectars uit bloemen weet te krijgen. Deze ingrediënten worden gebruikt voor het maken van de parfums. Het merk bestaat uit inmiddels negen geurlijnen, ieder met acht verschillende parfums. Iedere geurlijn heeft z’n eigen geur, kleur en verhaal, welke wordt verteld op de schermen bij de meubels.
In de winkel en in de etalages is gewerkt met puur wit en natuurlijk groen. Iedere geurlijn heeft in de etalage ook een eigen plek gekregen waarbij ook gewerkt is met gekleurd licht.
Bouwmarkt "BouwShop+" voor Raab Karcher
Het nieuwe Bouwmarkt Concept "BouwShop+" voor de bouwprofessional is ontwikkeld vanuit de gedachte SNELHEID, GEMAK EN COMFORT.
Een bijzonder ruime en overzichtelijke bouwmarkt waarin de bestaande showroom per productgroep is geïntegreerd in de shop.
Alles is gericht op service waarbij er verschillende zones zijn ontwikkeld om het gemak voor- en tijdens de aankoop te vereenvoudigen. De 'Bestel- & Advieszone' voor on- en offline doen van bestellingen. De 'Comfort zone' voor een rustige werkplek terwijl de bestellingen worden ingeladen. De 'Sociale zone' voor het ontmoeten van collega's en een kop koffie, ook terwijl de bestelling wordt ingeladen. Verder de overkapping van de parkeerplaatsen voor het droog kunnen laden van de bestellingen.
Het volledige concept is gebaseerd op een duidelijke briefing vanuit Raab Karcher's Marketingafdeling waarin de missie en visie op de ontwikkelingen in de bouwmarkt en de reactie hierop vanuit Raab Karcher is weergegeven.
Samen met een team van professionele productspecialisten en de afdeling marketing van Raab Karcher is het basis concept ontwikkeld.
In Zwolle is de bestaande vestiging volledig omgebouwd en de eerste pilot van het BouwShop+ concept gerealiseerd.
Ons bureau was verantwoordelijk voor de vertaalslag naar de shop in Zwolle als ook voor de volledige bouwbegeleiding van vergunningen, aanbesteding tot bouwmanagement, oplevering en nazorg.
Villa Optica verdubbeld vloeroppervlakte in Apeldoorn!
Na de verbouwing van Villa Optica in Duiven in 2016, nu alweer een volledige uitbreiding van de eerste optiekzaak in Apeldoorn.
Naar voorbeeld van het basis concept is de bestaande winkel in vloeroppervlakte nagenoeg verdubbeld. Herkenbare elementen en materialen uit het basis concept komen ook hier weer terug, waarbij ook de in het oog springende houten wand en akoestische plafond de warme tegenhanger is voor de lichte omgeving waarin de brillen optimaal gepresenteerd kunnen worden. Zowel de akoestiek als ook de verlichting zijn ook nu weer verbeterd en het resultaat is gedurfd maar bovenal functioneel doordacht.
Het basis concept is herkenbaar en ondanks of juist dankzij de diverse bouwkundige uitdagingen kreeg deze winkel weer een hele andere vorm. Het effect is echter hetzelfde, een moderne warme winkel met een duidelijk positief effect op de omzet.
Ons bureau was verantwoordelijk voor het totale winkelconcept van schetsontwerp tot definitief ontwerp, werktekeningen, de engineering en het verlichtingsplan.
Yoga Lifestyle Shop Amsterdam
Yogisha verhuist naar nieuwe yoga shop op de Ceintuurbaan 306 in Amsterdam! Na het succes van de winkel in Den Haag (2016), nu een tweede Yoga Shop in hetzelfde concept maar toch weer anders. "Dé on- en offline "spicy" Yoga Lifestyle Shop", aldus Dominique en Bajo die hun bijzondere yoga producten nu nog optimaler kunnen presenteren op een mooie locatie in Amsterdam. Het team van Bleeker Concepts Interieurarchitecten ontwikkelde het basis concept in 2016, implementeerde dit op de nieuwe locatie en zorgde tevens voor een perfecte realisatie in nauwelijks 2 weken doorlooptijd en binnen budget.
"Je moet schieten anders kan je niet scoren" Johan Cruijff
Het werd tijd voor een Cruyff Store in Amsterdam, zeker na het overlijden van de legendarische voetballer Johan Cruijff in 2016. De opdrachtgever “Premium Inc.” sprak met grote passie over Johan. Hij was niet alleen voetballer maar ook motivator en oprichter van de Johan Cruyff Foundation, die kinderen bij elkaar brengt en stimuleert te bewegen door te sporten.
Belangrijk binnen de opdracht was het DNA van Cruijff voelbaar te maken in het winkelconcept. Onderstaande tekst omschrijft wie Cruyff was en hoe hij in het leven stond.
For Cruyff, football was a means to a greater end. On the pitch, he used it to share excellence and brilliance with the rest of the world. Off the pitch it gave him a life of comfort, style and access to beautiful things. Johan’s style of play took the world by storm, and so did his combination of football, fashion and elegance. It was something new and completely different. It was Football Luxury and will forever be linked with Cruyff.
Het pand aan de Kalverstraat was niet groot maar we wilden toch een duidelijke link maken met deze iconische figuur. De originele details van het pand zijn behouden zoals de houten balken van de etage en de luiken voor de raampartijen achterin de winkel. Ook de grove stenen wanden voor in de winkel zijn behouden. Binnen dit originele kader zijn elementen ingebracht die het DNA van Cruijff borgen. Het warme, luxe notenhout waar de schoenen op gepresenteerd worden. De gouden belijningen in de vloer die uitlopen op een 'hexagon' achterin de winkel. Alle hexagon’s zijn subtiel toegepast, ton sur ton als patroon op de achterwanden en als oranje sticksels bij de banken. Achterin de winkel komt het goud iconisch terug als Bollon d’Or op een bijzonder meubel, als trofee, achterin de winkel. Ook hier is de oranje wand zichtbaar waarop de legendarische spreuken van Cruijff te lezen zijn.
De directie van Vrijbuiter vraagt ons mee te denken over een nieuw winkelconcept voor Vrijbuiter. Doordat het om grote oppervlaktes gaat is de uitdaging om met weinig middelen een groot effect te creëren. Doel is in eerste instantie; "bedankt een overzichtelijke winkel, waarin de verschillende afdelingen ieder een eigen plek gaan krijgen".
Verder is de wens van Vrijbuiter om met een vaste routing te gaan werken met aan het einde een klantenmagazijn. De klant zal op die manier alle afdelingen doorlopen en de zware artikelen pas aan het einde hoeven te pakken.
Belangrijk voor ons was dus de vierkante meter prijs laag te houden. Door het toepassen van een eenvoudig winkelsysteem en deze te voorzien van een relatief goedkope houtsoort is er een nieuwe sfeervolle winkel ontstaan. De grote hoogte is opgelost door boven de systeemwanden een donker strook aan te brengen welke zowel voor navigatie zorgt als voor een menselijke maat en een stuk rust naar het open plafond.
Op elke afdeling is een rotswand geplaatst waarop door signing is aangegeven hoe je het beste een artikel kunt uitzoeken. De afdelingen volgen elkaar in logische volgorde op, zodat je heel makkelijk door de 8.000 m2 grote winkel loopt. Op diverse plaatsen is er ook direct gekeken naar de presentatiewijze. Hoe overzichtelijker de winkel is bij zo’n grote oppervlakte, hoe makkelijker de klant iets kan vinden. De wijze van presenteren is daarbij van groot belang. Naast de algemene verlichting zijn er tevens een groot aantal spots toegevoegd om de artikelen uit te lichten. Resultaat is een goed overzichtelijke en klantvriendelijke winkel.
Breng meer ‘Voetbal beleving’, meer conversie en efficiency in onze huidige PSV Fan store, “Next step in Retail” aldus de directie van PSV Stadion.
De wisseling van sponsor van Nike naar Umbro is voor opdrachtgever PSV Stadion de aanleiding om van de bestaande PSV stadion winkel een eigentijdse PSV FAN store te maken. Naast UMBRO neerzetten als een hip merk, meer (voetbal) beleving creëren, voetbal speciaalzaak worden, duidelijke routing en signing aanbrengen, warmte toevoegen waarmee de verblijfsduur verlengd wordt en meer omzet gegenereerd wordt.
In het nieuwe concept hebben wij ‘werelden’ gecreëerd en beleving toegevoegd door met name toepassing van digitale en dynamische presentaties, dynamische figuren en graphics met een duidelijk zichtbare emotie. Ook in het interieur hebben we presentatie eilanden gemaakt waardoor er meer dynamiek in de product presentatie zichtbaar is geworden.
De nieuwe opzet is onder regie van ATOP gerealiseerd en presenteert niet alleen in omzet boven alle verwachtingen maar is nu ook de trots van PSV waar alle doelgroepen elkaar ontmoeten. Fans, professionele- en amateurvoetballers, andere sporters én toeristen.
Kerstpakketten showrooms in Nederland zijn binnen Metro/Makro (internationaal) uniek en verdienden, gezien het belang in omzet, een betere plek binnen de Makro vestigingen.
Binnen de vestigingen van Makro in Nederland bevinden de kerstpakketten showrooms zich tot het moment van de vraagstelling op een wat minder commerciële locatie en zijn bovendien sterk verouderd.
Opdracht was dan ook om de showrooms binnen de geplande en lopende herinrichtingsplannen van de Makro vestigingen een prominente plek te geven, naast of vlakbij de hoofdingangen van de vestigingen. De briefing was helder over de gewenste uitstraling, sfeer en functionaliteit. Hoge kwaliteit, vooral kerstsfeer uitstralen en rust en ruimte creëren waar de klanten/opdrachtgevers in alle rust en ambiance ontvangen worden en samen met de aanwezige accountmanagers hun eigen kerstpakketten kunnen samenstellen. Ruim 35.000 producten onderbrengen, soms op thema dan weer op stijlgroepen, die elk jaar wisselen dan wel totaal nieuw zijn, betekent 100% flexibiliteit en vraagt ook een nieuw (VM) aanpak en instructies aan de eigen organisatie.
Samen met het team van Makro Kerstpakketten hebben wij in een zeer kort tijdsbestek de briefing helder gemaakt en op basis daarvan de eerste schetsontwerpen gepresenteerd.
Ons bureau was verantwoordelijk voor het totale showroom-concept van Schetsontwerp tot Definitief ontwerp, werktekeningen, engineering, verlichtingsplannen en de volledig aanbesteding op alle onderdelen. De realisatie van de eerste 7 showrooms is volledig onder regie van ons bureau uitgevoerd binnen de gestelde randvoorwaarden van tijd, kosten en kwaliteit.
Het (door)ontwikkelen van het Retail Concept voor Lief! Lifestyle op “stads” vierkante meters en dan ook nog in Berlijn, lijkt een bijna onmogelijke uitdaging, zeker als dat van idee tot realisatie binnen nauwelijks 3 weken moet plaatsvinden.
“Kids Fashion Group”, de nieuwe eigenaar van het merk Lief! Lifestyle is uiterst doortastend en de locatie in het super luxe en juist geopende Shopping Centre “The Mall of Berlin” is aangehuurd en de geplande officiële opening, tevens lancering van Lief! Lifestyle In Duitsland was 4 weken later gepland.
De Lief! belevingswereld zoals die in de Flagship store in Sliedrecht is gecreëerd én de puur Hollandse sfeer moest op een aanzienlijk kleinere locatie vooral behouden blijven en voelbaar zijn.
Koortsachtig overleg in Berlijn, snelle schetsen over en weer, uiterst snelle besluitvorming, een team binnen ons bureau, de oprichters van Lief! Yvonne en John van de Eerd, een ervaren “lief!” aannemer (Vissers bouw) en een interieurbouwer (Van Zon) aan elkaar gekoppeld, nieuwe presentatie systemen bedacht en orders geplaatst voordat de plannen rond waren.
Een super enthousiaste opdrachtgever met zijn team, die gedreven door enthousiasme en passie voor het merk, alles op alles zette om iedereen in Berlijn te faciliteren. Het onmogelijk geachte lukte, de opening was een feestje! Licentiehouders uit alle hoeken van Europa stonden breed grijnzend toe te kijken toen de directie van Kids Fashion Group en Lief! Lifestyle het lintje doorknipten. Het concept staat, moet nog wat bijgeschaafd, maar de expansie plannen van Kids Fashion Group zijn ambitieus en krijgen zeker in Europe en verder een vervolg.
Ons bureau was verantwoordelijk voor het totale winkelconcept van schetsontwerp tot definitief ontwerp, werktekeningen, de engineering, het verlichtingsplan en de coördinatie tussen partijen hier in Nederland en de Duitse project organisatie.
Na het bewezen succes van de verbouwing van zusje Villa Optica in Apeldoorn wilde Optometrist Gerben Sinke ook zijn 2e optiekzaak in Duiven volledig herinrichten naar voorbeeld van het concept in Apeldoorn
Hoe evenaar je een succesvol concept zonder dat het een kopie wordt en toch voor een compleet nieuwe impuls zorgt? De ambitie was gelijk aan Apeldoorn; “creëer een moderne, warme, maar vooral werkzame omgeving, waarin wij onze ambities op het gebied van oogzorg waar kunnen maken”.
Herkenbare elementen en materialen uit het concept van Apeldoorn komen terug, waarbij ook hier de in het oog springende houten wand de warme tegenhanger is voor de lichte omgeving waarin de brillen optimaal gepresenteerd kunnen worden. Het resultaat is gedurfd en ook hier weer functioneel doordacht.
Het is een zusje geworden van de winkel in Apeldoorn. Doordat deze winkel een hele andere vorm heeft is anders omgesprongen met de interieur onderdelen. Het effect is echter hetzelfde, een moderne warme winkel met een duidelijk positief effect op de omzet.
Ons bureau was verantwoordelijk voor het totale winkelconcept van schetsontwerp tot definitief ontwerp, werktekeningen, de engineering en het verlichtingsplan.
De verhuizing van het Body Fashion Centre in Amersfoort naar het Cube Centre in Almere betekende een nieuwe showroom voor L. Ten Cate.
De nieuwe showroom moest vooral rust, ruimte en overzicht bieden en flexibel in te richten zijn voor de verschillende door Ten Cate gevoerde merken. Naast de nacht- en onder-mode van TEN CATE hebben de merken TWEKA, WOW en Lief! Lifestyle hier hun eigen plek gevonden in een ambiance en voor deze branche passende omgeving en beleving.
Naast het volledige ontwerp traject van briefing tot en met definitief ontwerp was ons bureau verantwoordelijk voor de volledige begeleiding van aanbesteding en realisatie tot en met oplevering en nazorg. Ook de volledige instore Branding en -signing is specifiek voor deze gelegenheid door ons team ontwikkeld en ontworpen.
In de roos, een conceptstore die precies aansluit op het merk lief! Lifestyle.
Het moest een snelle actie worden. lief! Lifestyle wilden een conceptstore realiseren waarbij alle productgroepen gezamenlijk onder de aandacht zouden komen. Niet alleen de wel bekende kinderkleding maar ook de andere productgroepen zoals serviesgoed, inrichting van kamertjes, buggy’s, wagens, fietsen, speelgoed en accessoires moesten een eigen plek krijgen in de winkel. Het was de wens om de sfeer van de boerderij, waar het hoofdkantoor gevestigd is, ook in de conceptstore te creëren. Omdat het pand een geheel ander karakter had is er een combinatie gemaakt van industrieel en sfeervol. In de 770 m2 grote conceptstore in Sliedrecht is gebruik gemaakt van whitewash en vergrijst vuren gecombineerd met staal en simpele witte melamine. Op de bestaande betonvloer geeft dit het bekende stoere lief gevoel. In het hart van de ruimte is een boerderij gebouwd waarin de kinderkleding een eigen plek heeft gevonden. De conceptstore heeft een geheel eigen sfeer gekregen.
Twee winkels in één ruimte, ieder met een eigen sfeergevoel en stijl.
“Prettige samenwerking – goed inlevingsvermogen – duidelijke communicatie – creatieve ideeën”
“Dankzij Bleeker Concepts hebben wij, als moeder en dochter, een geweldig ontwerp voor onze damesmode winkels in IJmuiden. Wij hadden allerlei verschillende wensen die beide goed zijn uitgewerkt aan de hand van ons moodboard. Het is fijn als de architect jouw stijl aanvoelt en snel begrijpt. Bleeker Concepts kwam met ideeën waar wij niet aan gedacht zouden hebben, dat is voor ons de voornaamste reden om een architect bij onze verbouwingsplannen te betrekken. Daarnaast werkt het erg prettig om schetsvoorstellen, plattegronden en tekeningen te krijgen die direct naar de aannemer, schilder en/of meubelmaker kunnen. Het begeleiden van de verbouwing hebben we zelf gedaan, ook dat is mogelijk bij Bleeker Concepts. Kortom; een zeer prettige ervaring, wij kunnen het anderen zeker aanbevelen”
Jacomien en Bo Stokman
Eigenaresses Jacky Hart mode en Bij Bo
De winkel van Jacky Hart Mode (Jacomien) was aan de ruime kant, terwijl haar dochter Bo ook graag een eigen winkel wilde starten. Onze briefing was dan ook om van één winkel twee winkels te maken, ieder met een eigen sfeergevoel en stijl, die wel gecombineerd konden worden. De winkel van Jacky Hart zou in eerste instantie beperkt aangepast worden waarbij vloer en plafond gehandhaafd zouden worden. Tijdens het proces is het plafond echter ook meegenomen, waardoor ook hier een enorm effect is ontstaan. Het interieur heeft nieuwe kasten en meubels gekregen en in het hart van de winkel bevindt zich een heerlijke sfeervolle loungeplek voor een lekker kopje koffie. De winkel van Bo is verandert in een loft waarin verschillende ruimten zijn gecreëerd, zo is er een tuin een woonkamer, een keuken en een slaapvertrek. De nodige accessoires zorgen voor een lekker casual sfeer. Bij Bo zijn in de keuken (tevens afrekenpunt) heerlijke verse sapjes te krijgen.
Ontzorgen is belangrijk bij het begeleiden van buitenlandse ketens.
Wij verzorgen het volledige vergunningen traject, het inmeten van de panden, de implementatie, aanbesteding en projectbegeleiding over de realisatie. Le Creuset is een hoogwaardig merk op het gebied van koken en accessoires.
Ontzorgen is belangrijk bij het begeleiden van buitenlandse ketens.
Wij verzorgen het volledige vergunningen traject, het inmeten van de panden, de implementatie, aanbesteding en projectbegeleiding over de realisatie. Polarn O. Pyret is een kledingmodebedrijf met name voor het kind, maar ook voor de moeder. Zij staan bekend om hun goede kwaliteit. Kleding wordt doorgegeven van generatie naar generatie. Veel van de kleding is dan ook gebaseerd op basic gebruik, toegankelijk en makkelijk te combineren.
Een geheel nieuw concept met een eigen look and feel, meer bezoekers en natuurlijk ook meer omzet.
“Wij zitten met onze optiekwinkel in een gaaf monumentaal pand. Maar het is wel een lastig in te delen pand omdat het een lange, smalle pijpenla is. Margareth Bleeker en Theo Franssen hebben ons heel goed en professioneel geholpen om er een fantastische werkbare winkel van te maken. Margareth kan niet alleen heel mooi ontwerpen, maar ze denkt ook heel praktisch mee. Zo weet ze precies hoe de looproutes in een winkel moeten zijn en hoe we de brillen zo goed mogelijk kunnen presenteren, opbergen en maken. Alles werd tot op de vierkante centimeter uitgedacht en benut. Ik heb nog niet eerder zo'n allround architect meegemaakt. Theo heeft de verbouwing geleid, en ook dit liep als een speer. Dag en nacht werd er gewerkt. In 2 maanden tijd was ons pand van top tot teen gestript en opgebouwd, vergunningen geregeld etc. Ook hierbij hielden ze "goed voor ogen" dat de winkel snel weer open moest. Bij een volgende verbouwing zullen we hen zeker weer vragen!”
Willemijn Stam, Villa Optica
“Creëer een moderne, warme, maar vooral werkzame omgeving, waarin wij onze ambities op het gebied van oogzorg waar kunnen maken”. Dat was de vraag van onze opdrachtgevers, Willemijn Stam en Gerben Sinke. Het resultaat is mooi, gedurfd en goed functioneel doordacht. De prachtige houten wand, met de houten trap die uit de wand komt is een echte eyecatcher. De overwegend lichte omgeving zorgt voor in het oog springende presentaties van de brillen.
Uitbreiding en volledige herinrichting van een bestaande Optiekzaak in Apeldoorn van een deels monumentaal pand. Van 80m2 Optiekzaak op de begane grond met één oogmeetruimte, naar 120m2 op begane grond én verdieping met 3 oogmeetruimtes. Ons bureau was verantwoordelijk voor het totale winkelconcept, de engineering en het verlichtingsplan. Ook de realisatie is volledig onder onze regie tot stand gekomen binnen de gestelde randvoorwaarden.
Inmiddels is de 2e winkel in Duiven ook volledig gerenoveerd. Het is een zusje geworden van de winkel in Apeldoorn. Doordat deze winkel een volledig andere vorm heeft is anders omgesprongen met de interieur onderdelen. Het effect is echter hetzelfde, een moderne warme winkel met een duidelijk positief effect op de omzet.
Een beperkte ruimte omvormen tot een ruime en zeer bijzondere en eigen sfeer.
Monique Dijkmans had de grote wens om een eigen winkel te hebben, waarin zij geheel naar haar eigen stijl, kleding en lifestyle artikelen zou verkopen. Inkopen doet zij geheel door haar eigen smaak en gevoel te volgen, waardoor er een zeer bijzondere combinatie van artikelen is ontstaan. Een mooie uitdaging voor ons om hier een hele bijzondere omgeving te creëren. Door gebruik te maken van authentieke materialen zoals de oude metselwerkwand en de vurenhouten kast is er een hele prettige sfeer ontstaan. De relatief kleine oppervlakte van 50 m2 is door het verwijderen van de plafonds optisch veel ruimer geworden.
In zeer korte tijd, met beperkte middelen een hele bijzondere winkel realiseren.
“Amper 3 maanden voor opening van Me & My kwamen wij in contact met Bleeker Concepts. Na twee goede gesprekken waarin voor ons duidelijk werd dat Bleeker Concepts precies aanvoelde hoe onze winkel eruit moest komen te zien, hebben we het volledige vertrouwen aan Margareth en haar team gegeven voor het ontwerp. En als we nu het resultaat zien dan is dit een zeer goede keus geweest. Op de juiste momenten is Bleeker Concepts meegegaan in onze ideeën en budget, en op andere momenten heeft Margareth voet bij stuk gehouden en ons overtuigd van haar ideeën. Zo waren de Brand van Egmond lampen een aanslag op ons budget, maar krijgen we daar nog elke dag complimenten over en zijn zij de kers op de taart”.
Patricia Boer, Me & My
Wij kwamen in contact met Patricia Boer, inmiddels trotse eigenaar van Me & My, welke tassen en schoenen verkoopt in hartje Woerden. De uitdaging was groot. Zij had een pand op het oog in Woerden en wilde binnen drie maanden openen bij de start van de lente. Een korte tijd om een geheel nieuwe concept te ontwerpen en te realiseren. Vanwege het authentieke karakter van het pand is er gekozen van een visgraat eiken vloer en stucplafond met ornamenten. Beide uitgevoerd in zwart. Daartussen een witte stucwand waarop ook geheel in wit hoogglans planken zijn gemonteerd om de artikelen te presenteren. De twee kroonluchters van Brand van Egmond vormen een mooie eyecather en hangen boven de verhoogde catwalk waarop artikelen worden gepresenteerd. Kom vooral eens kijken.
Door samenwerking met Bleeker Concepts is er een nieuwe weg ingeslagen. Niet meer een standaard merkenwinkel maar een winkel met een geheel eigen karakter waardoor Gerzon zich meer kan onderscheiden.
“Het mooie is dat Margareth respect heeft getoond voor onze argumenten, maar dat ze ook haar visie goed heeft overgebracht. Ze neemt daarbij geen blad voor de mond en bewaakt haar visie en het concept. Waar wij toch de neiging hebben elk hoekje vol te zetten en het adagio ’meer, meer, meer’ aanhouden, is haar uitgangspunt ’less is more’.”
Gerdine Stappenbelt, Gerzon
Een enorme uitdaging voor alle concessionarissen op Schiphol. Terminal 3 zou een gefaseerde verbouwing ondergaan waarbij alle fases binnen een jaar afgerond zouden moeten zijn. Van Gerzon, de verantwoordelijke voor alle Fashion shops achter de douane, kregen wij de opdracht een geheel nieuw concept te ontwikkelen voor drie Fashion Shops; Accessorize/Trendstore, Men’s Fashion en Leather and Travel.
Binnen het concept moest rekening gehouden worden met diverse hoogwaardige merken, welke vooral hun eigen uitstraling moesten behouden en tot hun recht moesten komen. Dit in een omgeving waar de totaalbeleving een bijzondere meerwaarde zou moeten creëren voor de merken.
Men’s fashion
Een stoere mannelijke omgeving; Wenge elementen toegepast in zowel vloer, wand als plafond in combinatie met licht stucwerk en indirecte verlichting. Een glazen etalage in het hart van de winkel en in de entree zorgen voor een intieme sfeer in de gehele ruimte.
Door samenwerking met Bleeker Concepts is er een nieuwe weg ingeslagen. Niet meer een standaard merkenwinkel maar een winkel met een geheel eigen karakter waardoor Gerzon zich meer kan onderscheiden.
“Het mooie is dat Margareth respect heeft getoond voor onze argumenten, maar dat ze ook haar visie goed heeft overgebracht. Ze neemt daarbij geen blad voor de mond en bewaakt haar visie en het concept. Waar wij toch de neiging hebben elk hoekje vol te zetten en het adagio ’meer, meer, meer’ aanhouden, is haar uitgangspunt ’less is more’.”
Gerdine Stappenbelt, Gerzon
Een enorme uitdaging voor alle concessionarissen op Schiphol. Terminal 3 zou een gefaseerde verbouwing ondergaan waarbij alle fases binnen een jaar afgerond zouden moeten zijn. Van Gerzon, de verantwoordelijke voor alle Fashion shops achter de douane, kregen wij de opdracht een geheel nieuw concept te ontwikkelen voor drie Fashion Shops; Accessorize/Trendstore, Men’s Fashion en Leather and Travel.
Binnen het concept moest rekening gehouden worden met diverse hoogwaardige merken, welke vooral hun eigen uitstraling moesten behouden en tot hun recht moesten komen. Dit in een omgeving waar de totaalbeleving een bijzondere meerwaarde zou moeten creëren voor de merken.
Accessorize/Trendstore
Een lichte vrouwelijke omgeving; Een combinatie van licht bamboe, stucwerk en indirecte verlichting welke per seizoen of thema van kleur kan wisselen. Meerwaarde van deze shop is de hoogte die zorgt voor veel ruimtelijkheid. In het hart van de winkel staat een hoge glaswand als scheiding tussen Accessorize en de Trendstore.
Door samenwerking met Bleeker Concepts is er een nieuwe weg ingeslagen. Niet meer een standaard merkenwinkel maar een winkel met een geheel eigen karakter waardoor Gerzon zich meer kan onderscheiden.
“Het mooie is dat Margareth respect heeft getoond voor onze argumenten, maar dat ze ook haar visie goed heeft overgebracht. Ze neemt daarbij geen blad voor de mond en bewaakt haar visie en het concept. Waar wij toch de neiging hebben elk hoekje vol te zetten en het adagio ’meer, meer, meer’ aanhouden, is haar uitgangspunt ’less is more’.”
Gerdine Stappenbelt, Gerzon
Een enorme uitdaging voor alle concessionarissen op Schiphol. Terminal 3 zou een gefaseerde verbouwing ondergaan waarbij alle fases binnen een jaar afgerond zouden moeten zijn. Van Gerzon, de verantwoordelijke voor alle Fashion shops achter de douane, kregen wij de opdracht een geheel nieuw concept te ontwikkelen voor drie Fashion Shops; Accessorize/Trendstore, Men’s Fashion en Leather and Travel.
Binnen het concept moest rekening gehouden worden met diverse hoogwaardige merken, welke vooral hun eigen uitstraling moesten behouden en tot hun recht moesten komen. Dit in een omgeving waar de totaalbeleving een bijzondere meerwaarde zou moeten creëren voor de merken.
Leather and Travel
Een rustige natuurlijke omgeving; Notenhout in combinatie met licht stucwerk en indirecte verlichting. De vele hoogwaardige merken zijn door de vormgeving van kasten en signing met elkaar verbonden.
Ook het verzorgen van een implementatie en realisatie van een Brand bestaat tot de mogelijkheden
Voor de shop van Burberry in Terminal 3 van Schiphol verzorgde wij de interieurarchitectuur, het lichtontwerp en de realisatie.
De wens van de opdrachtgever is volledig ingevuld; Een vernieuwend concept met toch een duidelijke herkenbaarheid voor de klant.
Wij kregen de vraag van P.Doek, mode en lingerie, om een sterke vernieuwing aan te brengen in de inrichting van de winkel. Rekening houdend met de wat oudere doelgroep en de eigen presentatiewijze van het bedrijf welke zij graag wilde behouden. Het resultaat is een warme omgeving geworden waarbij natuurlijke materialen als natuursteen en hout zijn toegepast. Bilthoven heeft er een mooie, eigentijdse winkel bij.
Ook voor alleen de uitrol van filialen kunt u bij Bleeker Concepts terecht
Het Concept van de Body Shop is een bestaand concept wat ontwikkeld is in Engeland. Wij hebben voor The Body Shop de pré-project werkzaamheden uitgevoerd in de Benelux. Site survay, in- meting locatie, implementatie concept op locaal niveau tot en met bouw- en/of renovatie- vergunning.
Ook het verzorgen van de realisatie van een Brand bestaat tot de mogelijkheden.
Voor de hoogwaardige shop van Polo Ralph Lauren in Terminal 1 van Schiphol verzorgden wij de realisatie.
Bleeker Concepts wist qua sfeer de juiste snaar te raken, waarna de winkel in hele korte tijd is gerealiseerd.
Le-Bon staat voor “omdat het leven mooi is” en is een combinatie van lingeriespeciaalzaak en schoonheidssalon. Bleeker Concepts verzorgde voor deze bijzondere lingeriezaak het gehele ontwerp tot en met de instore communicatie, graphics en verpakkingsmaterialen. De winkel is zeer hoogwaardig uitgevoerd met uitzonderlijke materialen en verlichting, waardoor het een echte verwenwinkel is geworden.
Binnen twee weken het ontwerp gereed voor de flagship-store in Barcelona.
“The cooperation with Bleeker Concepts was very successful. In an extremely short time they did the general Shop lighting design for the European store concept of Nike EMEA and the implementation of it in the drawings from the local architects in the UK and France. I experienced Margareth Bleeker as a well driven Designer completely open for the clients wishes and with full knowledge of the facts. A very pleasant and personal way of doing business”.
Ute Himmelberg,
European Project Manager Nike EMEANike Barcelona:
Super opdracht voor een super merk. Na een uitgebreide briefing vanuit Amerika, waarin het nieuwe shopconcept werd uitgelegd, kregen wij de opdracht om de flagshipstore aan de Passeig de Gracia in Barcelona te ontwerpen. Na een bezoek aan het pand was het ontwerp binnen twee weken gereed en kregen wij goedkeuring om de ruim 700 m2 Nike Experience Store verder uit te werken.
Nike lichtontwerp:
In opdracht van Nike EMEA heeft Bleeker Concepts het lichtconcept ontworpen voor het door Nike ontwikkelde nieuwe Storeconcept. Inmiddels zijn er van dit concept Stores geopend in Barcelona, Londen Westfield, Liverpool, Manchester en Parijs.
Hoogwaardig projectmanagement
In samenwerking met Househam Henderson Architects Berlijn, verzorgde ons bureau het volledige vergunningen traject voor de Brandstores en voerden wij het projectmanagement over de realisatie. Tumi Inc. is een hoogwaardig lederwaren Brand in het luxe segment en vereist een hoogwaardig afwerkingniveau.
Een bijzondere combinatie van wensen gecombineerd in één winkel
Voor Bodyfashion United, onderdeel van Ten Cate, ontwikkelden wij een nieuw Family Bodyfashion Concept “Mood”. Een multibrand store, in het midden en hoge segment, voor ondermode, lingerie, bad- en nachtmode voor dames, heren en kinderen. Een vrij unieke combinatie voor een speciaalzaak binnen één concept. Uniek ook doordat de drie doelgroepen zich bevinden binnen een eigen afdeling met een eigen karakter en sfeer waarbinnen de verschillende Brands helder aanwezig zijn. Branddesign, winkelconcept en instore communicatie zijn door ons bureau uitgevoerd en ook de realisatie is onder volledig regie van ons bureau uitgevoerd.
Volledig ontwerp van Branddesign tot Shopconcept
Het Concept “The Art of Camouflage”, is een mooi voorbeeld van de complete ontwikkeling van een nieuwe Brand; van logo en huisstijl tot en met het gehele storedesign. Uitgangspunt van dit concept is dat de man in de shop makkelijk zijn weg en daarmee ook de gewenste artikelen kan vinden. De shop is opgedeeld in twee gebieden, enerzijds de stoere leistenen wand met daarin de shirtpresentatie in een kast en anderzijds de warme stucwerk wand met de dassenpresentatie in lange laden. Camouflage startte met heren shirts, sevenfold-dassen en manchetknopen. Inmiddels is de collectie uitgebreid met polo’s, T-shirts, truien, broeken, schoenen en tassen. Het logo van Camouflage is een grafische uitwerking van het mannelijke Y- chromosoom en vind zijn weg in alle door Camouflage aangeboden artikelen.
Na overname van de moedermaatschappij in Italië nam deze het Nederlandse winkelconcept, ontworpen door Bleeker Concepts, over voor haar warenhuizen.
“In de jaren dat ik met Bleeker concepts heb gewerkt heb ik dit buro ervaren als een zeer deskundige partner in het winkel-creatieproces. Margareth Bleeker werkt vanuit puurheid, gedrevenheid en denkt mee met de opdrachtgever. De wensen van de klant staan voor haar centraal. Inzet en afstemmen op de bedrijfsstrategie maken haar ontwerpen krachtig, herkenbaar en in de uitvoering van een hoge kwaliteit. Het werken binnen een team van diverse disciplines gaat Bleeker Concepts als vanzelf goed af, waarbij de basis ligt in een respectvolle omgang met diverse participanten in het ontwerp- en bouwproces”.
Petra M. van der Linden-Steenvoorden Brussen CEO Prénatal Moeder & Kind (2003-2011)
Het huidige Prénatal winkelconcept is ontwikkeld vanuit een heldere nieuwe missie en visie van de Prénatal organisatie met centraal daarin de behoeften en wensen van de klant. De primaire doelgroep zijn vrouwen die zwanger zijn of net moeder van hun eerste kindje. Zij moeten in alles het gevoel krijgen dat Prénatal weet wat er in hen omgaat; dat ze begrepen worden, waardoor hun vertrouwen en vreugde groeit en ze optimaal kunnen genieten van deze bijzondere periode in hun leven. Ze worden geïnspireerd en geïnformeerd en ervaren de bijzondere band die er is tussen moeders/ouders. Deze missie en visie ligt ten grondslag aan de nieuwe warenhuizen en stadswinkels en zijn terug te vinden in het besloten karakter van bolle, holle of ronde wanden waardoor intieme ruimtes ontstaan met elk een eigen sfeerbeleving. Het modulaire concept blijft voortdurend in ontwikkeling en naast het optimaliseren van het uitgangpunt, wordt dit ook naar steeds meer dimensies vertaald zoals de verlichting en geluid.
"Margareth en Theo doen je in positieve zin vergeten dat je zaken doet met een gerenommeerd, professioneel bedrijf. Creativiteit, persoonlijke aandacht, integriteit en discipline zijn wat mij betreft de kernbegrippen van hun functioneren. Deze uiteenlopende waarden kunnen worden geboden doordat zij elkaar uitstekend completeren. Een team dat zich zeer goed kan en wil inleven in wat ik binnen Hunkemöller voor ogen had om een nieuw concept te realiseren. Door aan mij de juiste vragen te stellen werd ik geprikkeld om genuanceerder te worden in wat ik wilde. Daarna volgde hun uitgesproken creatieve inbreng dat vele malen mijn eigen gedachten oversteeg en ik elke keer weer in positieve zin werd verrast door te zien wat ik echt wilde maar zelf nooit had kunnen bedenken. Totdat uiteindelijk het eindconcept er stond en nog altijd de basis is van de continuïteit van Hunkemöller".
Ronald Voogt, Hunkemöller (2003-2006)
Het ontwikkelde winkelconcept van Hunkemöller is gebaseerd op verrassen, verwennen en verleiden. Hunkemöller kent een brede doelgroep en tevens een grote verscheidenheid aan artikelen. De winkel is rustig gehouden door de artikelen per thema te presenteren in nissen in de wand. Het verrassen, verwennen en verleiden is met name vertaald in de zwarte achterwand, waar de artikelen dominant uitspringen en de kassa achterwand, waarin met bustes een mooie presentatie mogelijk is. De ruime, luxe paskamers, de grote poef en de glazen nis met roze verlichting in de achterwand geven de winkel een extra dimensie. Het Hunkemöller concept is doorontwikkeld in een A (Luxe) en B (Standaard) concept, alsmede een “shop in shop” concept en is uitgerold binnen Europa en Azië.
De eerste winkel met diverse belevingswerelden in Nederland. Daarna is dit thema veelvuldig gekopieerd.
Het Perry concept is ontwikkeld in 1996 en is volledig gebaseerd op “belevingswerelden” waarbinnen voor alle sporten een eigen wereld werd ontwikkeld en elke afdeling, qua sfeer, dicht bij de betreffende sport kwam te staan. Extra sfeerverhogende dimensies zoals de testvloer voor schoenen, de hellingbaan op de outdoor-afdeling, de karpervijver, waterval, aquaria en vidi-walls maakten van Perry de eerste winkel in Nederland met een zeer eigen sfeer en karakter. Het concept is modulair opgebouwd, waarmee continue doorontwikkeling en aanpassing aan locale omstandigheden mogelijk blijft.